Тренінг для учнів 5-х класів «Крок до успіху"

Протягом навчального року практичний психолог закладу Тищенко І.В. постійно проводить тренінги для п'ятикласників з метою адаптації до нових умов навчання. Під час яких учні виконують вправи, що сприяють зниженню тривожності та підняттю власної самооцінки.

Перехід з початкової школи до 5 класу зумовлює виникнення відчуття страху в учнів щодо успішності навчання, дружби в колективі. Дитина опиняється в цілком новому для неї оточенні, їй потрібно звикати до нового порядку, розкладу, вчителів.

В основному, перейшовши до 5 класу середньої школи, більшість діток з легкістю адаптуються до нових умов навчання. Але є й діти, які сприймають школу зовсім не так. Їм тривожно, страшно, назатишно. Добре, що таких діток менше, ніж радісних і бадьорих. Але вони є. І це зрозуміло: діти перейшли до середньої школи, і їхнє шкільне життя кардинально змінилося. Треба звикнути до нових учителів, з’явилося багато нових предметів, замість затишного “свого” класу – безліч кабінетів. Деякі дітки почуваються маленькими, беззахисними й безпорадними.

Перехід дітей до середньої школи в цілому можна охарактеризувати як кризу шкільного розвитку дитини. По-перше, цей перехід збігається з кінцем дитинства – досить стабільним періодом розвитку, по-друге, як говорилося вище, – у п’ятому класі значно змінюються умови навчання: діти переходять від одного основного вчителя до системи “класний керівник – вчителі-предметники”. Більшість дітей переживає цей період як важливий крок у житті. У цей час у школярів виражене емоційне ставлення до навчального предмета, що зумовлено домінуванням емоційної сфери в цьому віці. Тобто ці предмети, що викликають у дитини позитивні емоції, сприймаються нею як “улюблені”, вона виявляє інтерес до них, у неї з’являється бажання поповнювати свій багаж знань. Зниження інтересу до навчання пов’язане із так званою переоцінкою значущості навчання та життєвих цілей загалом. У дітей з’являється своєрідний “вакуум мотиву” навчання, коли ті уявлення про навчання, які існували, вже не влаштовують, а нові ще не створені.

Якщо середовище ставить до учня занадто складні вимоги, адаптація до яких важка через його особистісні або вікові особливості, з’являється почуття неповноцінності, занижується успішність і т.д.

Почуття тривоги у школяра, який щойно змінив місце навчання, виникають у ситуації невизначеності, Отже перед дитиною з першого дня перебування в школі постають типові ситуації, що викликають страхи: напружене очікування початку уроку та його кінця, невизначеність свого стану, невідомі стосунки, нові рівні спілкування, постійне напруження в новому колективі.

Але разом з тим, уникаючи страхів, дитина здатна буде розкрити свої потенційні можливості у мисленні, почуттях, уяві та інших психічних процесах. Для цього школа та сім’я мають співпрацювати, тобто мати однакові (схожі) вимоги, табу. Адже дитині важко зрозуміти, хто має рацію, а хто – ні, якщо сім’я і школа не мають спільної мети.

Дитині в даному випадку найважче. Допоможемо ж їй у цьому!

Поради для батьків п'ятикласників

Щоб підтримати дитину, необхідно:

1. Спиратися на її сильні сторони.

2. Уникати акцентування уваги на невдачах.

3. Показувати, що ви задоволені дитиною.

4. Прагнути вміти виявляти любов до дитини.

5. Навчити дитину подрібнювати великі завдання на менші, тобто такі, з якими вона може впоратись.

6. Проводити з дитиною більше часу.

7. Спілкуватися із дитиною, активно використовувати гумор.

8. Знати про всі спроби, до яких удавалася дитина, щоб упоратись із завданням.

9. Уміти взаємодіяти із дитиною.

10. Дозволяти їй (там, де це можливо) самій вирішувати проблеми.

11. Уникати дисциплінарних заходів.

12. Зважати на індивідуальність дитини.

13. Виявляти емпатію (тобто розуміння стосунків, почуттів, психічного стану) і віру в себе.

14. Демонструвати оптимізм. Одні висловлювання підтримують дитину, інші - руйнують її віру в себе.

Ось, наприклад, слова, якими можна підтримувати:

ü знаючи тебе, певен, що все зробиш як слід;

ü ти робиш все дуже добре;

ü у тебе є певні думки щодо цього. Чи готовий ти діяти?

Кiлькiсть переглядiв: 559